Tietoa

Urjalan Kansallisseurasta

Urjalan Kokoomukseen

Urjalan Kansallisseuran perustava kokous pidettiin syyskuun 14. päivänä 1919. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Alfred Retulainen, joka oli monella tapaa aktiivinen toimien mm. Etelä-Hämeen kansallisliiton puheenjohtajana. Uuden seuran nimeksi hyväksyttiin Urjalan Kansalliskerho. Samassa kokouksessa lakkautettiin Urjalan Suomalainen seura ja sen omaisuus siirrettiin uudelle yhdistykselle. Myöhemmin Hämeen Kansallisliiton toimesta nimi muutettiin Urjalan Kansallisseuraksi. Kansallisliiton historiikissa mainitaan: Urjalan Kansallisseura lukee syntymänsä tammikuun 5. päivästä 1919, jolloin perustava kokous pidettiin ja aktiivinen toiminta käynnistyi. Säännöt seuralle hyväksyttiin kuitenkin vasta tuolloin syyskuun 14. ja valtuuskunta vahvisti ne lokakuun 20 päivänä. Seuran järjestysnumero virallisissa valtakunnan papereissa on täten vasta 197. Urjalan Kansallisseura eli nykyisin Urjalan kokoomus ry katsoo tosiasiallisesti olevansa Suomen toiseksi vanhin paikallisyhdistys.

Vuonna 2022 Urjalan Kokoomusta luotsaa puheenjohtaja Katja Alitalo ja sihteerinä toimii Terttu Hiukkamäki. Muita hallituksen jäseniä ovat varapuheenjohtaja Janne Suonpää, taloudenhoitaja Hanna Honkaniemi, Erja Aaltonen, Ilkka Vuori ja Heidi Rytky. Hallitus kokoontuu tarpeen mukaan.

teksti kun hiiri on kuvan päällä
Sauli Niinistön vierailu. Kuvassa vasemmalla kokoomuslaiset Ilkka Vuori sekä hänen puolisonsa Päivi, Risto Rantala ja Samuli Kortesato. Kuva: Eija Haapalainen